For hvem?
Intensive Case Management (ICM) er en specialiseret støttemetode til borgere, der har brug for intensiv social og praktisk støtte i hverdagen, som kun i nogen grad er i stand til at benytte øvrige sociale tilbud og behandlingsindsatser, og som har brug for støtte til at etablere og opretholde kontakten med øvrige instanser i en længere periode.
Jeg tilbyder ICM-forløb i særlige tilfælde. Det kan fx være, hvis det sammen med myndighedsperson og borger vurderes, at et CTI-forløb ikke er dækkende eller det rette match for borgeren. I sådanne tilfælde kan jeg tilbyde ICM-forløb, såfremt mit case-load tillader det, og jeg vurderer, at jeg er den rette leverandør til opgaven.
Hvad får man ud af et ICM-forløb?
Et ICM-forløb skaber et solidt udgangspunkt for stabilisering af borgerens livssituation og for at ”tilbagefald” mindskes, samt for øget trivsel hos borgeren.
Jeg arbejder fleksibelt ift. leverancen af bostøttebehovet – der ydes det, der skal til, og timeantallet kan løbende justeres. Som udgangspunkt ydes støtten mellem kl. 8-18 på hverdage, og der vil være mulighed for at borgeren uden beregning kan ringe mellem kl. 7-22 på hverdage i perioder med behov herfor.
Jeg vægter tillid og gennemsigtighed højt. Det er myndigheden, der køber en ydelse til og på vegne af borgeren, og den ydelse skal til hver en tid kunne stå mål med leverancen. Jeg har derfor fokus på løbende afrapportering, hvilket kan tilpasses den enkelte kommunes behov. Jeg udarbejder ved hvert forløb, sammen med borgeren, ICM-planen, som løbende revideres. Jeg fremsender status i form af tjekliste, hver 3. måned, hvis ikke andet er aftalt, og jeg udarbejder og fremsender overdragelsesplan ved forløbets afslutning.
ICM-forløb er et tidsubegrænset forløb, hvor indsatsen er individuelt tilpasset den enkelte borger. Udgangspunktet er borgerens egne drømme, ønsker og håb for fremtiden, samt borgerens egen oplevelse af støttebehov.